شیرین داوری؛ محمود مهرمحمدی
چکیده
از جمله دستآوردهای مفهومی رشته برنامه درسی، مفهوم برنامه درسی پوچ میباشد. مفهومی که توسط آیزنر در سال ۱۹۷۹ برای نخستین بار معرفی و موجب جلب توجه برخی از اندیشمندان رشته برنامه درسی به این شکل از برنامه و ابعاد و تاثیرات آن شده است. هدف تحقیق حاضر واکاوی ابعاد مفهوم برنامه درسی پوچ بر اساس تلاشهای صورت گرفته از سوی صاحبنظران ...
بیشتر
از جمله دستآوردهای مفهومی رشته برنامه درسی، مفهوم برنامه درسی پوچ میباشد. مفهومی که توسط آیزنر در سال ۱۹۷۹ برای نخستین بار معرفی و موجب جلب توجه برخی از اندیشمندان رشته برنامه درسی به این شکل از برنامه و ابعاد و تاثیرات آن شده است. هدف تحقیق حاضر واکاوی ابعاد مفهوم برنامه درسی پوچ بر اساس تلاشهای صورت گرفته از سوی صاحبنظران داخلی و خارجی به منظور بسط و گسترش این مفهوم میباشد. تحقیق حاضر به روش سنتز پژوهی انجام یافته و سنتز یافتهها نشان داد، ابعاد برنامه درسی پوچ که تاکنون به آنها پرداخته شده عبارت است از: نحوه شناسایی برنامه درسی پوچ، علل دچار شدن یک برنامه درسی به پوچی، انواع برنامه درسی پوچ، کارکرد برنامه درسی پوچ، جنس آثار برنامه درسی پوچ و عرصه ای که در آن باید به دنبال برنامه درسی پوچ بود. بر اساس تحلیل و دسته بندی داده ها، در هیچ مورد اختلاف نظری وجود نداشت و تفاوتهای موجود، ناشی از نگاه عمیقتر برخی از صاحبنظران به ابعادی از برنامه درسی پوچ است که مورد توجه سایرین واقع نشده است. همچنین به دلیل کمبود منابع و تحلیل های نظری در این حوزه، به نظر میرسد این مفهوم نیازمند توجه بیشتر و قدرشناسانهتری از سوی صاحبنظران میباشد.